REGULAMIN SPRAWNOŚCI HARCERSKICH
Po co są sprawności?
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Zdobywanie sprawności jest formą samokształcenia. Służy budzeniu, rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań, umożliwia przyswojenie przydatnych w życiu umiejętności, uczy zaradności i rzetelności w działaniu. Zdobyte sprawności wskazują, że harcerka lub harcerz posiada wiedzę i umiejętności z pewnej dziedziny i potrafi z nich korzystać.
Zasady i tryb zdobywania sprawności
1. Harcerki i harcerze zdobywają sprawności indywidualnie, działając w zastępie i drużynie. Zdobywający sprawności powinni korzystać z pomocy fachowców, sięgać do książek, czasopism i zasobów internetowych (szczególnie w przypadku sprawności oznaczonych dwiema lub trzema gwiazdkami oraz mistrzowskich).
2. Po dokonaniu wyboru sprawności harcerka lub harcerzzgłasza drużynowemu (zastępowemu, przybocznemu)chęć jej zdobywania iukłada indywidualny plan,który może zapisać w postaci karty próby.
3. Sprawność przyznaje drużynowy na wniosek rady drużyny, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzebami środowisk − komendant obozu lub podobnego przedsięwzięcia harcerskiego. Wskazane jest korzystanie przy tym z pomocy i opinii ekspertów − posiadaczy sprawności mistrzowskich (w przypadku sprawności jedno-, dwu- i trzygwiazdkowych), instruktorów specjalistów w danej dziedzinie, a także fachowców spoza drużyny.
4. Zdobycie sprawności ogłasza się w rozkazie ipotwierdza wpisem do książeczki harcerskiej oraz umieszczeniem na mundurze znaczka sprawności.
Etapy zdobywania sprawności
Sprawności występują w czterech poziomach trudności:
- * Sprawności oznaczone jedną gwiazdką− dla początkujących w danej dziedzinie. Ich zdobywanie nie wymaga szczególnych predyspozycji i warunków ani długiego czasu próby. Sprawności te są najbardziej odpowiednie dla harcerek i harcerzy (10−13 lat).
- ** Sprawności oznaczone dwiema gwiazdkami− dla pogłębiających wiedzę i doskonalących umiejętności, rozwijających swoje zainteresowania. Motywują do zdobywania wiedzy z wybranej dziedziny poza programem pracy drużyny lub zastępu i do samodzielnego poszukiwania możliwości jej praktycznego wykorzystania. Mogą je zdobywać harcerki i harcerze (10−13 lat) oraz harcerki i harcerze starsi (13−16 lat).
- *** Sprawności oznaczone trzema gwiazdkami− zakładają zdobycie ponadprzeciętnej, rozległej wiedzy i umiejętności z wybranej dziedziny, wymagające umiejętności samodzielnego, konsekwentnego doskonalenia się w wybranej dziedzinie, a także zorganizowania do działania innych (np. zastępu, drużyny, klasy). Najbardziej odpowiednie są dla harcerek i harcerzy starszych (13−16 lat).
- Sprawności mistrzowskie− wymagające umiejętności na poziomie niemal profesjonalnym (w przypadku dziedzin związanych z aktywnością zawodową), liczącym się w dorosłym życiu. Mogą stanowić istotny atut przy podejmowaniu pracy zawodowej. Sprawności mistrzowskie stanowią świadectwo zaawansowanych zainteresowań i dużej aktywności społecznej w wybranej dziedzinie. Przeznaczone są dla wędrowniczek i wędrowników. Osoby, które zdobyły sprawności mistrzowskie, to potencjalni eksperci (w drużynie, szczepie, hufcu), służący pomocą zdobywającym sprawności niższego stopnia. W niektórych przypadkach odpowiednikami sprawności mistrzowskich są uprawnienia związkowe (np. odznaka „ratownika medycznego ZHP”), państwowe, specjalistyczne, potwierdzenia umiejętności wydawane przez odpowiednie instytucje (np. prawo jazdy, certyfikaty językowe, odznaki turystyki kwalifikowanej PTTK, uprawnienia żeglarskie).
- Sprawności oznacza się za pomocą kółek o średnicy 30 mm z odpowiednim symbolem graficznym i nosi na prawym rękawie munduru.
Sprawności poszczególnych poziomów tworzące jeden ciąg tematyczny mają taki sam znak graficzny
np. higienista* sanitariusz** ratownik***
PODSTAWOWY ZESTAW SPRAWNOŚCI
Wejdź na stronę
Przemyśl
Działaj